Rancangan Pengajaran Harian
Mata Pelajaran
Matematik Tambahan
Tingkatan
5 Sains 2
Bilangan Pelajar
30 orang
Masa
40 minit
Topik
Bab 3 : Pengamiran
3.1: Pengamiran Tak Tentu
Objektif Pembelajaran
Memahami dan menggunakan konsep
kamiran tak tentu
Hasil Pembelajaran
Di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran,
pelajar dapat:
i) Menentukan kamiran untuk ungkapan
berbentuk integer, n ≠ −1.
ii) Menggunakan kaedah penukargantian.
KBKK
i) Menghubung kait
ii) Merancang strategi
iii) Menjana idea
iv) Menyelesaikan masalah
v) Berkongsi idea
Penerapan nilai
i) Ketekunan
ii) Kerjasama
iii) Kegigihan
Alat Bantu Mengajar
i) Power point
ii) Papan Putih
Kecerdasan Pelbagai
i) Kecerdasan Interpersonal
ii) Logik Matematik
Media Pengajaran
i) Power Point
ii) Papan Putih
iii) Lembaran Kerja
Matematik Tambahan
Tingkatan
5 Sains 2
Bilangan Pelajar
30 orang
Masa
40 minit
Topik
Bab 3 : Pengamiran
3.1: Pengamiran Tak Tentu
Objektif Pembelajaran
Memahami dan menggunakan konsep
kamiran tak tentu
Hasil Pembelajaran
Di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran,
pelajar dapat:
i) Menentukan kamiran untuk ungkapan
berbentuk integer, n ≠ −1.
ii) Menggunakan kaedah penukargantian.
KBKK
i) Menghubung kait
ii) Merancang strategi
iii) Menjana idea
iv) Menyelesaikan masalah
v) Berkongsi idea
Penerapan nilai
i) Ketekunan
ii) Kerjasama
iii) Kegigihan
Alat Bantu Mengajar
i) Power point
ii) Papan Putih
Kecerdasan Pelbagai
i) Kecerdasan Interpersonal
ii) Logik Matematik
Media Pengajaran
i) Power Point
ii) Papan Putih
iii) Lembaran Kerja
sila klik pada gambar sekiranya kurang jelas...
4 comments:
salam...
apakah pengetahuan sedia ada pelajar??
bagaimana pula yang dikatakan dengan 'guru bertanya tentang konsep asas pengamiran kepada pleajar? sedangkan ini adalah topik pertama dalam pengamiran??
salam...
seperti soalan kumpulan di atas, apakah pengetahuan sedia ada pelajar?
seperti yang kita sedia maklum, pelajar merasakan topik pengamiran amat susah dan kompleks cara kerjanya. sebagai seorang guru, bagaimanakah cara untuk mengajar pengamiran dengan cara yang lebih mudah difahami oleh pelajar?..
MANTAp bagi perkaitan yang dibuat.
drpd:
Siti Noor Najwa Hussain
Nurul Ain Zulkepli
Nor Azrina Muda
Siti Safirah M. Kamil
log maths: w'salam..
untuk pengetahuan anda,subtopik yang kami ajar ini adalah sub topik 3.1.6 iaitu 'Menentukan kamiran untuk ungkapan berbentuk (ax+b)^n , n ≠ −1'. Jadi pelajar telah pun mempunyai pengetahuan sedia ada berkaitan konsep asas pengamiran melalui subtopik yang telah mereka pelajari sebelum ini iaitu subtopik 3.1.1 sehingga 3.1.5.
anonymous: w'salam
-pengetahuan sedia ada pelajar adalah seperti yang telah diterangkan kepada log maths. maaf kerana berlaku sedikit kesilapan teknikal kerana kami tidak menyatakan sub topik yang kami ajar iaitu sub topik 3.1.6.
-kita sedia maklum bahawa topik pengamiran merupakan topik yang sukar dikuasai oleh para pelajar. oleh yang demikian, guru perlu menggunakan kaedah berpusatkan pelajar iaitu guru berbincang dengan pelajar berkenaan dengan pengetahuan sedia ada mereka yang banyak digunakan untuk menyelesaikan masalah pengamiran ini seperti penngetahuan mengenai indeks, pembezaan dan sebagainya. apabila pelajar menguasai pengetahuan sedia ada mereka, maka mereka akan dapat menyelesaikan masalah pengamiran dengan baik.
Post a Comment