Advertise Here

...:: EXPLORaTION OF aN INTeGRaTION:::...

- Another Blogger Blog's

Rancangan Pengajaran Harian


Mata Pelajaran

Matematik Tambahan


Tingkatan

5 Sains 2


Bilangan Pelajar

30 orang


Masa

40 minit


Topik

Bab 3 : Pengamiran


3.1: Pengamiran Tak Tentu

Objektif Pembelajaran

Memahami dan menggunakan konsep


kamiran tak tentu

Hasil Pembelajaran

Di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran,

pelajar dapat:

i) Menentukan kamiran untuk ungkapan
berbentuk integer, n ≠ −1.

ii) Menggunakan kaedah penukargantian.

KBKK
i) Menghubung kait


ii) Merancang strategi

iii) Menjana idea

iv) Menyelesaikan masalah

v) Berkongsi idea

Penerapan nilai

i) Ketekunan


ii) Kerjasama

iii) Kegigihan

Alat Bantu Mengajar
i) Power point


ii) Papan Putih

Kecerdasan Pelbagai

i) Kecerdasan Interpersonal


ii) Logik Matematik

Media Pengajaran

i) Power Point


ii) Papan Putih

iii) Lembaran Kerja




sila klik pada gambar sekiranya kurang jelas...















4 comments:

log maths said...

salam...

apakah pengetahuan sedia ada pelajar??

bagaimana pula yang dikatakan dengan 'guru bertanya tentang konsep asas pengamiran kepada pleajar? sedangkan ini adalah topik pertama dalam pengamiran??

Anonymous said...

salam...

seperti soalan kumpulan di atas, apakah pengetahuan sedia ada pelajar?
seperti yang kita sedia maklum, pelajar merasakan topik pengamiran amat susah dan kompleks cara kerjanya. sebagai seorang guru, bagaimanakah cara untuk mengajar pengamiran dengan cara yang lebih mudah difahami oleh pelajar?..
MANTAp bagi perkaitan yang dibuat.

drpd:
Siti Noor Najwa Hussain
Nurul Ain Zulkepli
Nor Azrina Muda
Siti Safirah M. Kamil

~ THe GReaT MaTHeMaTICIaNs~ said...

log maths: w'salam..
untuk pengetahuan anda,subtopik yang kami ajar ini adalah sub topik 3.1.6 iaitu 'Menentukan kamiran untuk ungkapan berbentuk (ax+b)^n , n ≠ −1'. Jadi pelajar telah pun mempunyai pengetahuan sedia ada berkaitan konsep asas pengamiran melalui subtopik yang telah mereka pelajari sebelum ini iaitu subtopik 3.1.1 sehingga 3.1.5.

~ THe GReaT MaTHeMaTICIaNs~ said...

anonymous: w'salam
-pengetahuan sedia ada pelajar adalah seperti yang telah diterangkan kepada log maths. maaf kerana berlaku sedikit kesilapan teknikal kerana kami tidak menyatakan sub topik yang kami ajar iaitu sub topik 3.1.6.
-kita sedia maklum bahawa topik pengamiran merupakan topik yang sukar dikuasai oleh para pelajar. oleh yang demikian, guru perlu menggunakan kaedah berpusatkan pelajar iaitu guru berbincang dengan pelajar berkenaan dengan pengetahuan sedia ada mereka yang banyak digunakan untuk menyelesaikan masalah pengamiran ini seperti penngetahuan mengenai indeks, pembezaan dan sebagainya. apabila pelajar menguasai pengetahuan sedia ada mereka, maka mereka akan dapat menyelesaikan masalah pengamiran dengan baik.

Post a Comment